torsdag

Brusten cysta på ena äggstocken..

Dom sista dagarna har varit jobbiga!
I måndags vaknade jag och kände mig hängig (febrig), drack lite vatten, gick och kissade sen fick Tommy ta med sig Wilde och gå ner (klockan var 07.20). Jag somnade om, men vaknade flera gånger av att jag inte mådde nå bra..

9.40 vaknade jag, gick ner och hade fortfarande jätte ont i magen (typ som magknip). Gick på toa i hopp om att de skulle gå över men inte då..

Käkade lite frukost men de blev varken bättre eller sämre.. Åmade mig på soffan ett tag sen ringde mamma och bad henne ringa Carro och avboka min klipptid, gick jag upp och la mig när jag började må illa (var i detta läge helt övertygad om att jag hade magsjuka) halvsov och mådde illa i ett par timmar sen gick jag ner och la mig när illamåendet gick över..

När klockan var runt 14 började smärtan vandra ut i ryggen och det kändes som mensvärk.. I 15-tiden hade jag fått nog, då klättrade jag på väggarna av smärta (kändes som dom första värkarna när förlossningen startade).. Ringde 1177 som sa att de säkert var en kraftig UVI och att jag fick lov att lämna urinprov, men att de fanns ingen läkare i Vansbro så de ville skicka mig till Mora..

Efter lite tjat så fick jag åka till Falub istället.. Packade Skötväska åt Wilde och sen var vi in i Nås med hunden hos mamma och drog vidare till Falun..

I 17-tiden var vi framme i Falun och jag fick komma in nästan direkt och säga vad som hade hänt, de tog tempen som låg på 38,5 och jag fick lämna urinprov och blodprov.. Sen började väntan.. Fick springa ut och in på undersökningar och inga prover visade nått förutom feber, förhöjd snabbsänka(44) och förhöjda antal vita blodkroppar... Hade så ont så jag kunde inte varken sitta eller ligga, enda som funka var att vara uppe och gå.. Vid 21 kom en kirurg och undersökte mig och tyckte även jag skulle göra en gynundersökning.. Så i 21.30 tiden fick jag först lämna mer urin och blod för att skicka på odling sen gjorde en läkare en gynundersökning, som visade en liiite svälld äggstock och liiiite lite vätska i buken.. Fast han trodde det var blindtarmen ända tills jag berättade att jag inte hade någon :)

Fick beskedet att jag skulle bli kvar på gyn under natten (istället för på kirurgen som de var tal om innan) och Tommy och Wilde skulle få lov att åka hem..

Tommy och Wilde fick iaf följa upp på rummet och jag sa att dom hade ju faktiskt 10 mil hem och att dom ville va kvar, så de fick dom :) Som tur var så hade vi resesängen kvar i bilen sen helgen så Wilde fick ju sova i den och Tommy fick in en tältsäng :)

Fick äntligen äta och dricka vilket jag inte hade gjort sen 10 på morgonen..

På tisdag morgon klockan 7 väckte dom mig och tog nya blodprov.. Hade inge ont alls då i jämförelse med måndagen.. Sen gick vi och år frukost och sen såg på tv, vid 10 kom en ny läkare in och tog med mig på ny gynundersökning och det visade sig att de var en brusten cysta på höger äggstock och att jag hade blod/vätska ca 1 1/2 cm runt om, blodprovet visade att snabbsänkan hade gått upp men att de vita blodkropparna hade minskat och enligt läkaren så reagerar de vita blodkropparna fortare så hon trodde att de var på väg tillbaka.. Fick välja på att vara kvar en dag till (vilket hon rekommenderade) eller att åka hem och komma tillbaka om de blev värre..

Vi valde att åka hem, så igår och idag så har jag inte gjort mycket annat än att knapra ipren och Alvedon om vartannat och sen gjort så mycket jag orkar vilket inte är så mycket :-/

Jag mår iaf bättre nu men är fortfarande öm på magen och får ont om jag lyfter Wilde för mycket eller rör mig för mycket :-/ Så jag får ta det lugnt ett par dagar..

Skulle aldrig stått ut på akuten om de inte vore för alla trevliga människor och sen självklart Jenny och Lollo :)


Stannade och hälsade på Saija och Jonas i röran innan vi åkte hem :)
Alltid lika trevligt!

Var även in på Ica maxi där vi köpte ett par super häftiga solbrillor åt Wilde :)
Kram!

1 kommentar:

Brallis sa...

Lät inge vidare d där....hoppas du mår bättre nu.
Vilken cooling till son ni har :)