tisdag

Yttrandefrihet..

Allmänt om yttrandefriheten
"Yttrandefriheten tillhör tillsammans med bl.a. åsiktsfriheten de grundläggande fri-och rättigheterna i ett demokratiskt samhälle. Möjligheten att uttrycka sin åsikt och bilda opinion i allehanda frågor har länge ansetts vara en viktig förutsättning för att de politiska processerna ska fungera på ett demokratiskt sätt. Åsiktsfriheten är obegränsad, medan rätten att fritt uttrycka sin mening medför särskilda skyldigheter och särskilt ansvar. Det fria ordet kan orsaka skada, till exempel genom att upplevas som kränkande, hetsa till diskriminering eller våldshandlingar, eller genom att röja uppgifter som får negativa konsekvenser antingen för enskilda eller för samhället som helhet. Yttrandefriheten har med andra ord vissa gränser."

I Sverige har vi yttrandefrihet och åsiktsfrihet men egentligen har vi inte det. För så fort man säger vad man tycker, alltså har en åsikt så får man skit för det så länge det inte passar vad alla andra tycker..

Jag är en sån människa som är fruktansvärt emot folk som röker/snusar eller dricker under en graviditet och medvetet skadar fostret/barnet i magen..

Jag snusade innan jag blev gravid och samma dag som jag fick reda på att jag väntade barn så slängde jag snusdosan till Tommy och sa att jag ska inte ha en snus till! Sen dess har jag varit nikotin och tobaksfri, och det är 10 månader sen!

För om viljan bara finns där så GÅR det att sluta med nikotin och tobak! Och skulle det mot förmodan vara jävligt svårt så sök hjälp, det finns läkare och andra människor som gärna hjälper en att sluta med ett beroende och det är inget fel med att söka hjälp!

Sen folk som dricker när man är gravid, till vilken j*vla nytta är det liksom?
Okej att smaka en klunk cider av nån eller en mun vin, men att medvetet dricka en hel öl/cider eller ett glas vin säg varannan/var tredje helg eller bara nån gång i bland! Det är så jäkla onödigt och jag blir så förbannad..

VARFÖR utsätter man ett oskyldigt barn för fara bara för att man själv vill må lite bättre och inte kan motstå suget efter alkohol eller nikotin??

När barnet är fött, sätter ni er då i bilen och kör rattfull?? Röker ni i närheten av barnet?? Jag blir sur och irriterad på folk som gör sånt.. Och riktigt sur och irriterad på folk som röker i närheten av ANDRAS barn!


Jag har mina åsikter och jag pratar öppet om det, för jag anser att det är fel att utsätta ett oskyldigt barn för fara! Framför allt när barnet själv inte kan säga ifrån!


Jag är grymt stolt över mig själv och andra som avstår alkohol och tobak under graviditeten och som gör det bästa för deras ofödda barn!


Nu ska jag göra nytta och sen njuta av att vara mamma till världens finaste son!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet Sandra. Du skrev vad du tycker & där kom yttrandefrihet in, utan att nån blev utpekad.Du höll dig på den sidan av gränsen som inte gör nån illa. Om det sen finns nån läsare som känner sig kränkt är det dennes eget val & inte ditt fel.

Mona sa...

Jag håller helt med dig Sassa! Rökare är riktiga Egon, tänker inte alls på att framförallt barnen som e helt oskyldiga måste andas in röken! Alltså kan man inte avstå allt detta när man e gravid så kanskean ska avstå från att bli de! Så tycker då jag iaf!
Jätte bra gjort av dig att sluta med snuset så fort du blev gravid:)

//Mona

Jessicat sa...

Jag höll fullständigt med om allt det du skriver om tobak. Men jag ändrade mig lite då en vän blev gravid som oxå samtidigt blev deprimerad. Hon gjorde allt för att sluta röka men i och med att hon inte fick stöd hemma så gick det inte. Och efter att ha sett henne kämpa så fruktansvärt som hon gjorde så ändrade jag mig. Visst man ska på alla sätt och vis försöka sluta. Men det finns dom som absolut inte kan. Men har man tyngre beroenden så ska man inte bli gravid med risk för att inte kunna sluta med det då anser jag. Och jag vet att om hon skulle läsa detta skulle hon bli jätte ledsen. Så det där med yttrande frihet är både skit bra och skit dåligt=b Absolut ska det finnas! Men som det stod i texten du la upp att det kan även ta skada. Men i sin egen blogg får man skriva vad fasen man vill för ingen som blir berörd behöver läsa heller=b Så nu har jag gett en liten annan vinkel på det hela och tycker absolut att du ska fortsätta tycka som du gör=) Jag slutade oxå helt med rökningen och är fortfarande nikotinfri!! Stolt=)

Mona sa...

Håller med dig me Jessica! Bra skriver av dig!
Tycker oxå man ska få tycka som man vill men de kan ju tyvärr påverka en del människor negativt oxå:(